EFEKTIVITAS STRATEGI EXAMPLES NONEXAMPLES DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS SURAT DINAS SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 11 KOTA MAKASSAR

Supriadi Supriadi, Jayanti Sampara

Abstract


No result found for This study aims to examine the effectiveness of applying Nonexamples Examples strategies to improve the ability to write official letters for eighth grade students of SMP Negeri 11 Kota Makassar and to examine the differences in the effectiveness of student learning outcomes by using Nonexamples Examples with conventional models. The type of research used uses a quantitative approach to the method of expansion. The research variable consists of two namely the application of Nonexamples Examples strategy method as the independent variable X and learning to write official letters as the dependent variable Y. The research design used in this research is experimental research using quasi-experimental method with the initial test design and the final test of the control group and experimental group with random samples Therandomized pretest-posttest control design. The results of this study indicate that learning example non example is effective applied in learning to write official service this is based on the results of the calculation of the significance test which shows that the value of t counts is 51.015 t table value 2.021.This indicates that the proposed research hypothesis is accepted.

Keywords: Nonexamples Examples Strategy Writing Service Letters.


Full Text:

Untitled

References


Akhmad, Sudrajat. 2008. Model-model Pembelajaran Inovatif(1). (online). http://id.wordpress.com/tag/Kurikulum-dan-Pembelajaran/Modelpembelajaran inovatif (1). Diakses Selasa, 03/11/2009.

Azizi, Irsyad. 2007. Mengenal Karya Tulis Ilmiah Populer. (online). http://journal/item/24/Mengenal_Karya_Tulis_Ilmiah_Populer. diakses Sabtu, 09/0/2010.

Isjoni. 2009. Cooperative Learning Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Marjono, Y. S. 2005. Surat-surat Lengkap. Jakarta: Setia Kawan Press.

Muh. Arsyad. 2009. “Penerapan Strategi Aktifitas Terbimbing dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Surat Resmi Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 1 Watampone”. Tesis (tidak diterbitkan). Universitas Negeri Makassar.

Nuruddin. 2007. Dasar-dasar Penulisan. Malang: UMM Press.

Parjimin. 2007. Bahasa Indonesia 2A. Bogor: Yudhistira.

Rahardi, Kunjana. 2008. Surat - menyurat Dinas. Yogyakarta: Pustaka Book Publisher.

Rusmiyanto, Wahono. 2007. ”Kreatif Berbahasa dan Bersastra Indonesia”. Jakarta: Exactganeca

Sambolangi, Hermin. 2007. “Analisis Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia Dalam Surat Dinas pada Kantor Camat Tabang Kabupaten Mamasa”.Skripsi (tidak diterbitkan). Makassar: FBS.

Setyowati, Meirina Dwita. 2009. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model

Examples Non Examples dalam Numbered Heads Together (NHT) untuk

Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas VII-B SMP Negeri 2 Sukorejo Pasuruan. Malang: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Vita, Kusmiati. 2005.Peningkatan Kemampuan Menulis Surat Permohonan dengan Pendekatan Kontekstual Elemen Konstruktivisme pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Semarang Tahun Pengajaran 2004/2005. Semarang: Fakultas Bahasa dan seni.

Wardihan, dkk. 2008. Telaah Kurikulum Bahasa Indonesia. Makassar: FBS.

Wiramurti, Desi. 2005. Peningkatan Keterampilan Menulis Surat Resmi Siswa Kelas VIIB SMP Negeri 30 Semarang dengan Pendekatan Kontekstual KomponenMasyarakat Belajar Tahun Ajaran 2004/2005. Semarang:Fakultas Bahasa dan Seni.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.