MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK-BENTUK GEOMETRI MELALUI MEDIA PUZZLE (BONGKAR PASANG) PADA ANAK USIA 4 – 5 TAHUN DI TK PERTIWI KABUPATEN GOWA

Abd Hakim Naba

Abstract


The study aims to determine the ability to recognize geometric forms through media puzzles (unloading pairs) in early childhood 4-5 years in TK Pertiwi, Gowa Regency. This research is a classroom action research with 30 research subjects. Data collection techniques use puzzles (unloading). The study was conducted through two cycles, with each cycle consisting of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The results of data analysis obtained in the first cycle the average percentage of completeness in learning the introduction of geometric forms have not reached the indicator that is equal to 54.81%, while the average percentage of completeness in learning the introduction of geometric shapes in students in the second cycle activities has developed which is very good at 78.89%. This study shows a significant increase in the introduction of geometry. The results of this research show that puzzle games can improve the introduction of geometry in 4-5 year old children in TK Pertiwi, Gowa Regency.

Keywords: Geometry, Puzzle Games (Unloading)


Full Text:

Untitled

References


DAFTAR PUSTAKA

Agung Triharso. 2013. Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Ahmad Turmuzi. 2013. Mengingat dan Memahami Kembali tentang Teori Taksonomi Bloom. Diakses dari http: // edukasi.kompasiana.com/ 2016/ 02/05/531087. html pada tanggal 26 Maret 2018

Antonius. C. Prihandoko. 2006. Memahami Konsep Matematika Secara Benar dan Menyajikannya dengan Menarik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Daitin Tarigan. 2006. Pembelajaran Matematika Realistik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Desy Wahyu Rustiyanti. 2014. Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Permainan Dakon Geometri Pada Anak Kelompok A Di Tk Arum Puspita Triharjo Pandak Bantul. Yogyakarta : UGM.

Fitri Ariyanti, Lita Edia & Khamsa Noory. 2007. Diary Tumbuh Kembang Anak Usia 0-6 Tahun. Bandung: Read Publishing House.

Lestari K.W. 2011. Konsep Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini Nonformal dan Informal, Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Martini Jamaris. 2006. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: PT. Grasindo.

Mukhtar Latif, Zukhairina, Rita Zubaidah & Muhammad Afandi. 2013. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Media Group.

Rita Eka Izzaty, Siti Partini Suardiman, Yulia Ayriza, Purwandari, Hiryanto, & Rosita E. Kusmaryani. 2008. Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: UNY Press.

Sudaryanti. 2006. Modul Pengenalan Matematika Anak Usia Dini. Yogyakarta: UNY.

Sukardi. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Media Grafika.

Takdirotun Musfiroh. 2005. Bermain sambil Belajar dan Mengasah Kecerdasan. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Wahyudi dan Damayanti. 2005. Program Pendidikan untuk Anak Usia Dini di Prasekolah Islam. Jakarta: Grasindo.

Wina Sanjaya. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.