PENINGKATAN KREATIVITAS ANAK MELALUI PERMAINAN KARTU GAMBAR ANAK USIA 4-5 THN PADA PUSAT PAUD RENGGANG KABUPATEN GOWA

Andi Rezky Nurhidayah

Abstract


Abstract: Increasing Children's Creativity through Children's Picture Cards 4-5 Yrs at Renggang Paud Center, Gowa Regency. This research enhances children's creativity through picture card media in early childhood Renggang PAUD Center Gowa Regency. This type of research used in research using PTK classroom action research. The subjects of this class action research are students aged 4-5 years with a total of 12 children consisting of 7 boys and 5 girls. The data consists of tests, questionnaires or questionnaires, interviews, observations, multilevel scale, and documentation. The results of this study indicate an increase in the ability to recognize images by using a picture card media in early childhood in the Renggang PAUD Center Gowa Regency after learning. 2 children who began to develop or recognize the picture as much as 7%.
Keywords: creativity, games, picture cards.


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Adi susilo, Taufik. 2011. Calistung. Jogjakarta. Hak Cipta

Agus Hariyanto. (2009). Membuat Anak Anda Cepat Pintar Membaca. Yogyakarta: Diva Press.

Arief S. Sadiman, dkk.Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. (Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2006), hal. 29.

Azhar Arsyad. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Conny R. Semiawan.(2008). Belajar dan Pembelajaran Prasekolah dan Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Indeks.

Cucu Eliyawati. (2005). Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar Untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Dirjen Pendidikan dan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Depdiknas. 2007. Persiapan Membaca dan Menulis Melalui Permainan. Jakarta: Depdiknas

Hendry Kurniawan. (2002). Penggunaan Media Kartu Terhadap Peningkatan Kemampuan Anak dalam Berhitung.Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Imas Kurniawan. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Edukasia. Maimunah Hasan. (2009). Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Diva Press.

Mansur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Menteri Pendidikan Nasional. (2005).

Moeslichatoen. (2004). Metode Pengajaran Di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Rineka Cipta.

Ngalim Purwanto. (2006). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Rosda Karya.

Nurbiana Dhieni. (2007). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.

Partini. (2010). Pengantar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Grafindo Litera Media.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 58 Tahun 2009. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional RI.

Santrok, John. W. (2007). Perkembangan Anak. (Alih bahasa: Mila Rachmawati). Jakarta: Erlangga. 52

Seefeldt, Carol. (2008). Pendidikan Anak Usia Dini. (Alih bahasa: Pius Nasar). Jakarta: PT. Indeks.

Slamet Suyanto. (2005). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Soemiarti Padmonodewo (2003). Buku Ajar Pendidikan Prasekolah. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Soenjono Dardjowidjojo. (2003). Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Sofia Hartati (2005). Perkembangan Belajar pada Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Suharsimi Arikunto. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta. ______. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sutaryono. (1999). Efektifitas Penggunaan Media Kartu Terhadap Hasil Belajar Anak. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Suyanto, Slamet. 2005. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas.

Tadkiroatun Musfiroh. (2009). Cerita untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Trianto. (2010). Design Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini TK/RA dan Anak Usia Dini Kelas Awal. Jakarta: Preindo Media Group.

Wina Sanjaya. Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. (Jakarta: PT Indeks, 2009), hal. 25-26.

Yasin Mustofa. (2007). EQ untuk Anak Usia Dini dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Seketsa. 5




DOI: https://doi.org/10.24567/aijer.v2i2.481

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publisher:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Islam Makassar

email:

aijer@uim-makassar.ac.id

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Algazali International Journal of Educational Research Indexed by:


GARUDA

GOOGLE SCHOOLAR


 Creative Commons License
Algazali International Journal of Educational Research is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

View My Stats