PENERAPAN METODE STRUKTURAL ANALITIK SINTETIK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MURID KELAS I SD INPRES BONTOMANAI KECAMATAN TAMALATE KOTA MAKASSAR

Riskal Fitri

Abstract


The study aimed to describe the ability to read through the SAS method and to know the effectiveness of the application of the SAS method in improving the ability to read the beginning of the first grade students of SD Inpres Bontomanai, Tamalate District, Makassar City. This research is a class action research with 30 subjects as the first grade students. The data collection technique used uses test and observation techniques. The results showed that: the ability to read the first grade students of SD Inpres Bontomanai Makassar through the application of the SAS method can improve students 'reading comprehension based on the data obtained, namely the students' ability to read in the qualitative and quantitative aspects (average reading ability test results beginning), namely: cycle I in the sufficiently capable category with a value of 53.66, then increases to the category of being able to read the beginning of the second cycle with a value of 65.5.

Keywords: Reading Beginning, SAS method

Full Text:

Untitled

References


DAFTAR PUSTAKA

Abbas, S. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas.

Arikunto, S., Suhardjono, dan Supardi. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Baso, S. A. A., Efendi, dan Barasandji, S., (2014), Peningkatan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode SAS di Kelas II SDN Pinotu, Jurnal Kreatif Tadulako Online, Vol. 2, No. 1.

Depdikbud. 1991. Petunjuk Pengajaran Membaca dan Menulis Kelas I, II di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Farida Rahim. 2008. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Mulyono, A. 2010. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta..

Hastuti, S. 1996. Strategi belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Iskandar Wassid, & Dadang Sunendar. (2008). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Poerwadarminta, W.J.S. 2001. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. 2002. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Tarigan, H.G. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.