PENGARUH PENGGUNAAN GADGET TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS V DI SD INPRES TAMALANREA II MAKASSAR

Ince Prabu Setiawan Bakar

Abstract


Abstract: The effect of using gadgets on the learning interest of fifth grade students at SD Inpres Tamalanrea II Makassar. This study aims to determine the effect of using gadgets on the learning interest of fifth grade students at SD Inpres Tamalanrea II Makassar. This type of research is a correlational study which is used to determine the relationship and the level of the relationship between the two. The population of this study were all students of grade V SD Tamalanrea, amounting to 73 people. While the research sample is 26 people. Data collection was carried out by distributing questionnaires and documentation. The data collected in the study were analyzed using descriptive and inferential statistical techniques. Based on the results of data analysis, it can be seen that the results of the questionnaire on the use of gadgets are 1759 and the results of the questionnaire for learning interest are 1777.The descriptive data analysis of the use of gadgets is an average of 67.65, median 67.50 mode 63 and a standard deviation of 4.137, while the data analysis of interest in learning is average. - mean 68.35, median 68.50 mode 73 and standard deviation 5.396. Inferential data analysis, namely normality test normally distributed because the p-value> 0.05 and the homogeneity test, is said to be homogeneous because it is 0.061> 0.05. The correlation hypothesis test with 26 students has a correlation of 0.889 from the t table 0.388. Thus, t count> t table, at the level of the correlation coefficient between 0.70-0.90, including the high level. This shows that the value of data analysis is higher than the value of r table, so the proposed research hypothesis is accepted.

Keywords: Gadgets and Interest in Learning


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Amri Arfi Bambani. 2013. Hasil Survey Kebiasaan Pengguna Smartphone di Indonesia. Viva News di akses pada 1 Juli 2019.

Arikunto Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatn Praktis. Jakarta: Rineka Cipta

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Umum

Djaali. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Emzir. 2015.Metodologi Penelitian Pendidikan.Jakarta: RajaGrafindo Persada

Gagne Robert M.2010. Essensials Of Learning For Intruction, Penerbit Usaha Nasional

Husna Puji Asmaul, Pengaruh Media Gadget terhadap perkembangan karakter anak,http://ejournal.iaintulungagung.ac.id/index.php/dinamika/article/viewF ile/842/586 diakses pada 3 Sepetember 2019

Irawan Jaka dkk, “Pengaruh Kegunaan Penggunaan gadget terhadap Kemampuan Bersosialisai pada Remaja”, Fakultas Psikologi Universitas Islam Riau, Vol. 08, No. 02, 2013, Hlm. 32

Jurnal On-Line Universitas Negeri Semarang, pada tanggal 1 Juni 2019

Kartika Unoviana. (2014). 10 Alasan Anak Perlu Lepas dari Gadget. Diakses dari health.kompas.com/read/2014/05/12/1640161/10.Alasan.Anak.Perlu.Lepas. dari.Gadget pada tanggal 20 Juni 2019

Khairani Makmum. 2014. Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo

Komalasari Kokom. 2011. Pembelajaran konsektual. Bandung: Refika Aditma

Kompasiana, Pengertian penggunaan gadget (on-line), tersedia di:

Kurnia N Sharen Gifary dan Iis. (2015). Intensitas Penggunaan Smartphone terhadap Perilaku Komunikasi. Diaskes dari journals.itb.ac.id pada tanggal 5 Juli 2019

Merriam-Webster, Appl copyriht 2010-1016 Stanfy Corp, Version 2.0 naloggniaN يDeslina, ي“Pengaruh Intensitas Menonton Tayangan Televisi dan Penggunaan Penggunaan gadget terhadap Prestasi Mahasiswa Prodi

Pendidikan Tata Niaga Universitas Negeri Medan”, Skripsi Fakultas Ekonomi, UNIMED, 2016, hlm. 4

Pertama Yordi Anugrah. (2015). Dampak Positif dan Negatif dalam Menggunakan Gadget. Diakses dari www.jendelaberita.com/2015/dampakpositif-dan-negatif-dalammenggunakan- gadget/ pada tanggal 29 Juni 2019.

R Agusli. 2008. Panduan Koneksi Internet 3G & HSDPA di Handphone & Komputer. Jakarta: Mediakita.

RI Departemen Agama. 2012. Alqur’an dan Terjemahnya. Jakarta: CV. Darussunnah,

Kebidanan Stikes PKU Muhammadiyah Surakarta, vol. 13 No. 2, 2016, hlm 72.

Shalahuddin Mahfudh. 1990. Pengantar Psikologi Pendidikan. Surabaya: Bina Ilmu

Simbolon Naeklan. 2014, Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar, diakses dari journal.unimed.ac.id, pada tanggal 1 Juli 2019

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

________. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya, (Jakarta: Bumi Aksara, 2009), Cet. VII, h. 84-85.

Syah Muhibbin. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Tara Linoni, Holilullah, Yunisca Nurmalisa, Pengaruh penggunaan gadget, file:///C:/ Users/windows/Downloads/4220-8152-1-PB.pdf diakses 2 September 2019

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. 2008, Jakarta: Sinar Grafika

Witarsa Ramdan, Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kemampuan Interaksi




DOI: https://doi.org/10.24567/aijer.v1i3.572

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Publisher:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Islam Makassar

email:

aijer@uim-makassar.ac.id

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Algazali International Journal of Educational Research Indexed by:


GARUDA

GOOGLE SCHOOLAR


 Creative Commons License
Algazali International Journal of Educational Research is licensed under a https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

View My Stats