KONSEP KELUARGA SAKINAH DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK

St. Aisyah Abbas, Nur Rahma Asnawi

Sari


This paper discusses the concept of a happy family and its implications for children's education responsibilities. The main problem in this paper is how the concept of a happy family and its implications for the responsibility of children's education. With a descriptive approach, namely the study of library research by examining a variety of qualitative references it can be concluded that the concept of a happy family in the view of Islam is a family bond in which there are various elements that describe a conducive, secure, prosperous and peaceful atmosphere based on the guidance of the Koran and hadith. Meanwhile the concept of education that takes place in the household should always maintain values that are in accordance with religious teachings and create religious nuances in the household by applying several methods of Islamic education including exemplary, habituation and training, giving advice and warnings and punishments. The family influence is happy with the responsibility of children's education, lies in the establishment of a family institution that is peaceful, sentimental, and full of affection will provide positive implications for the educational process in order to direct the potential and talents of children towards achieving maturity and in turn children can grow and develop naturally so that it becomes a generation of Muslims who are Quranic, militant and istiqomah

Tulisan ini membahas tentang konsep keluarga sakinah dan implikasinya terhadap tanggung jawab pendidikan anak. Permasalahan pokok dalam tulisan ini adalah bagaiman konsep sakinah bahagia dan implikasinya terhadap tanggung jawab pendidikan anak. Dengan pendekatan deskriptif yakni kajian library research dengan menelaah  berbagai referensi yang bersifat kualitatif dapat disimpulkan bahwa konsep keluarga sakinah dalam pandangan Islam adalah sebuah ikatan keluarga yang di dalamnya terdapat berbagai unsur yang menggambarkan suatu suasana yang kondusif, sentosa, sejahtera dan damai berdasarkan tuntunan Al-Quran dan hadis. Sementara itu konsep pendidikan yang berlangsung dalam rumah tangga hendaklah senantiasa menjaga nilai-nilai yang sesuai dengan ajaran agama serta menciptakan nuansa-nuansa keagamaan dalam rumah tangga dengan menerapkan beberapa metode pendidikan Islam di antaranya keteladanan, pembiasaan dan latihan, pemberian nasehat dan peringatan dan hukuman. Adapun pengaruh keluarga sakinah terhadap tanggung jawab pendidikan anak, terletak pada terbinanya pranata keluarga yang damai, sentosa, dan penuh kasih sayang akan memberikan implikasi positif terhadap proses edukatif dalam rangka mengarahkan potensi dan bakat anak menuju tercapainya sebuah kematangan dan  pada gilirannya anak dapat tumbuh dan berkembang secara wajar sehingga menjadi generasi muslim yang Quraniah, militan dan istiqomah


Kata Kunci


Keluarga; Sakinah; Tanggungjawab; Pendidikan Anak

Teks Lengkap:

PDF