Pemahaman Kaidah Penulisan Soal dan Pengalaman Menulis: Dampaknya terhadap Kemampuan Menulis Soal Bahasa Indonesia

Authors

  • maria uUviani universitas muhammadiyah makassar

Keywords:

Pemahaman Kaidah Penulisan, Pengalaman Menulis Soal, Kemampuan Menulis Soal

Abstract

This research aims to obtain, analyze and describe data regarding (1) The influence of teachers' understanding of questions writing rules on the ability to write Indonesian language questions of Unismuh Elementary School teachers in Makassar, (2) The influence of teacher question menu experience on the ability to write Indonesian language questions of Unismuh Elementary School teachers Makassar, (3) The influence of understanding the rules for writing questions and the teacher's experience of writing questions together on the Indonesian language question writing ability of Unismuh Elementary School teachers in Makassar. This type of research is survey research with correlative techniques. The research population is all elementary school teachers at Unismuh Makassar for the 2023/2024 school year. The population was 18 people with the sampling technique being total sampling. The results of this research show that (1) There is a significant influence between the variable understanding of writing rules on the ability to write questions in Indonesian at Unismuh Makassar Elementary School teachers, with a large influence of 59.70%, (2) there is a significant influence between the variable experience of writing questions on Unismuh Makassar Elementary School teachers' ability to write Indonesian language questions with a large influence of 55.29%. (3) There is a significant influence simultaneously on understanding the rules for writing questions and experience writing questions on the Indonesian language question writing ability of Unismuh Makassar Elementary School teachers with a large influence of 59.66%.

References

Absari, I. G. A. K. L., Sudiana, I. N., & Wendra, I. W. (2015). Penilaian autentik guru bahasa Indonesia dalam pembelajaran menulis siswa kelas VII di SMP Negeri 1 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 3(1).

Agung, M. (2013). Mengembangkan Soal Tes Hasil Belajar. Jakarta: Insan Press Azwar, S. (2014). Penilaian Pembelajaran, Sebuah Pengantar. Jogjakarta: Analisa Diksi, 24(1).

Gie, L. (2011). Terampil Mengarang. Edisi I. Yogyakarta.

Hasibuan, E. S. B. (2013). Analisis Soal Ulangan Tengah Semester Bahasa Indonesia Kelas Xii Mas Raudhatul Ulum Meranti. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(4).

Kadarwati, A. (2017). Peningkatan Kompetensi Calon Pendidik SD Dalam Pengembangan Tes Hasil Belajar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(01), 76-86.

Kasiono, D. (2019). Peningkatan Kemampuan Menyusun Soal dengan Metode Pendampingan Berpola SP3R pada Guru SDN Sepanyul Kecamatan Gudo Kabupaten Jombang Tahun 2018. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 4(1), 33-41.

Kemdikbud. (2018). Pedoman Penilaian Sekolah Dasar. Jakarta: Dikdasmen Makmun, S. (1996). Penilain Kelas. Jakarta: Multi Aksara

Mardapi, D. (2014). Penilaian Otentik. Bahan Pelatihan pada Konferensi HEPI. Mulyati. (2012). Keterampilan Menulis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Marimin, M. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Tes Hasil Belajar Akhir Semester I Melalui Supervisi Akademik Pada Kelas V Dabin Ii Pattimura Kecamatan Jatiyoso Tahun Pelajaran 2016/2017. JURNAL MITRA SWARA GANESHA, 4(1).

Munadi, S. (2011). Analisis validasi kualitas soal tes hasil belajar pada pelaksanaan program pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1).

Nasita, H. (2011). Bekerja Profesional. Bandung: Angkasa

Natia, A. (2014). Memupuk keterampilan Menulis. Jakarta: Gema Press

NEGERI 1 SINGARAJA. Journal of education action research, 2(2), 123-133.

Ningsih, J. W. (2010). Kesalahan penggunaan bahasa Indonesia dalam soal ulangan umum akhir semester i dan ii pada siswa kelas vi sekolah dasar di wilayah kecamatan Nguter kabupaten Sukoharjo tahun ajaran 2008/2009.

Nur, M. (2011). Pembelajaran Terpadu di Sekolah Dasar. Jakarta: Gema Press Nursito. (2013). Penuntun Mengarang. Yokyakarta : Adicita Karya Nusa.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

PINEM, Y. E. B. (2021). Analisis Kesulitan Kepemahaman Siswa Dalam Menulis Berita Singkat Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sd Negeri 067246 Medan Tahun Pelajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS QUALITY).

Rusyana, Y. (2011). Menulis sebagai Sebuah Keterampilan. Jakarta: Gema Media Sapari, A. (2017). Penilaian Pendidikan. Yogyakarta: Analisis

Sholichah, D. N., & Hariani, S. (2020). Pengembangan media popscrap book untuk pembelajaran menulis teks eksposisi di Kelas V Sekolah Dasar.

Sidiqin, M. A., & Siregar, S. (2020). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X Smk Satria Nusantara Binjai Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Serunai Bahasa Indonesia, 17(1), 35-41.

Sriyanto, D. (2010). Menuju Profesionalisme Guru. Jakrta: Askarfress

Sudjana, N. (2011). Penilaian hasil dan proses belajar mengajar. Bandung: rosda karya, 180. Sudrajat, A. (2010). Mengoptimalkan Potensi Diri. Jakarta: Gema Mwdia

Sugiono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. Alfabeta. Suja, A. (2015). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Gema Aksara

Supriadi, S., Tumpu, A. B., & Mulyadi, M. (2023). IMPROVING THE ABILITY TO WRITE POETRY THROUGH MODELING TECHNIQUES FOR CLASS X STUDENTS OF SMA NEGERI 19 MAKASSAR. KLASIKAL: JOURNAL OF EDUCATION, LANGUAGE TEACHING AND SCIENCE, 5(3), 554-567.

Supriadi, S., Jufri, J., & Sultan, S. (2023). The Effectiveness of Critical Discourse-Based Writing Teaching Materials for Growing Student Nationalist Character in Higher Institutions. Journal of Research and Multidisciplinary, 6(2), 735-748.

Tarigan, J. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH DENGAN BANTUAN MEDIA VIDEO UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPLANASI SISWA KELAS XI IIS SMA

Tarigan, M. R. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Paragraf Eksposisi Melalui Metode Diskusi dengan Media Koran Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Binjai Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(2).

Utami, S. A., & Nurgiyantoro, B. (2016). KUALITAS SOAL DAN DAYA SERAP TES PENDALAMAN MATERI UN BAHASA INDONESIA SMP DI GUNUNGKIDUL.

Winata, N. P. S., Putrayasa, I. B., & Sudiara, I. N. S. (2014). Analisis Butir Soal Pilihan Ganda Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 2(1).

Yudiona, V. (2014). Menulis Tes Hasil Belajar. Jakarta: Grma Press.

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

uUviani, maria. (2024). Pemahaman Kaidah Penulisan Soal dan Pengalaman Menulis: Dampaknya terhadap Kemampuan Menulis Soal Bahasa Indonesia. AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research, 6(2), 69–79. Retrieved from https://journal-uim-makassar.ac.id/index.php/AIJER/article/view/1189