Kemampuan Membaca dan Karakter Siswa Kelas III di SD Negeri Palamba Langowan Selatan
Keywords:
reading, character, studentAbstract
This research aims to find out the reading ability and character of class III students at SD Negeri Palamba Langowan Selatan. This research is a qualitative descriptive research. The instruments used in this research were observation, interviews and documentation. The data analysis technique used is the triangulation method. The results of the research provide a solution for third grade students who are lacking in learning to read and their character in everyday life, by providing a different reading method, namely by providing reading through story books so that students do not get bored in the learning process which is carried out using this method. new materials given to students are able to increase students' interest in reading.
References
Andriani, A. (2020). Implementasi pendidikan karakter pembelajaran discovery learning di Karanglewas Banyumas. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(2).
Bella, N. I., Supriadi, S., Nurdiansyah, E., Marda, A. B., & Setiawan, I. P. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi di Masa Pandemi Covid-19 di SD Islam Khairu Ummah Makassar. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7(2), 245-257.
Depdiknas. (2006). Kurikulum tingkat satuan pendidikan, mata pelajaran bahasa Indonesia. Jakarta.
Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai cermin kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2).
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Jurnal, 21(1).
Harianto, E. (2020). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Jurnal, 9(1).
Joyo, A. (2018). Gerakan literasi dalam pembelajaran bahasa Indonesia berbasis kearifan lokal menuju siswa berkarakter. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajaran (KIBASP), 1(2), 159–170. https://doi.org/10.31539/kibasp.v1i2.19
Kurniawan, M. I. (2015). Tri pusat pendidikan sebagai sarana pendidikan karakter anak sekolah dasar. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 4(1), 41–49. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v4i1.71
Moleong, L. J. (2015). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Remadja Karya.
Moleong, L. J. (2017). Metode penelitian kualitatif (Cetakan ke-36). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Ngurah Suragangga, I. M. (2017). Mendidik lewat literasi untuk pendidikan berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.195
Patiung, D. (2016). Membaca sebagai sumber pengembangan intelektual. Al Daulah: Jurnal Hukum Pidana dan Ketatanegaraan, 5(2), 352–376.
Safruroh. (2015). Membangun karakter mulia pada anak menurut QS. Luqman. Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta, 13-19.
Samrin. (2016). Pendidikan karakter (sebuah pendekatan nilai). Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 122–123.
Supriadi, S., Jufri, J., & Sultan, S. (2023). The Effectiveness of Critical Discourse-Based Writing Teaching Materials for Growing Student Nationalist Character in Higher Institutions. Journal of Research and Multidisciplinary, 6(2), 735-748.
Trahati, M. R. (2015). Implementasi pendidikan karakter peduli lingkungan di Sekolah Dasar Negeri Tritih Wetan 05 Jeruklegi Cilacap. Skripsi. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.
Wahyuni, D. E. (2016). Pengembangan pendidikan karakter bangsa berbasis kearifan lokal dalam era MEA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.