Penerapan Metode Pengamatan Objek Langsung di Kelas dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bebas di Sekolah Menengah Pertama
DOI:
https://doi.org/10.59638/aijer.v5i2.486Keywords:
method, direct observation, writing, free poetryAbstract
Abstract: Application of Direct Object Observation Method in the Classroom in Improving Free Poetry Writing Skills in Junior High School. This study aims to determine the implementation of the method of observing objects directly in class in improving the ability to write free poetry in junior high school. This research approach uses a qualitative approach with the type of classroom action research using research procedures including: planning, implementing actions, observation and reflection. The location of this research was carried out at SMP Negeri 5 Mandai. The results showed that there was an increase in student learning activities from cycle I to cycle II, namely the increase in the number of students in listening to teacher explanations, asking questions, answering questions, student learning outcomes also increased, namely the total score obtained in cycle I of 555 and in cycle II of 958. So that the application of the direct object method can improve student learning outcomes in junior high school.
References
Ahmad, B. (2005). Dasar-Dasar Psikologi Sastra.
Akhadiah, S. dkk.2003. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia.
Alwi, Hasan, dkk, 2018. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta : PT BalaiPustaka.
Cahyani, I., & Sulistyowati, E. (2018). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Bebas Melalui Media Gambar pada Siswa Kelas VII MTs N Sei Pimping Kecamatan Tanjung Kabupaten Tabalong. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, danPengajarannya, 3(1).
Fahriaty, E. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Penerapan Strategi Sugestopedia. In International Seminar on Quality and Affordable Educatio (Vol. 2).
Irwanti, E. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Puisi Bebas Kelas 8 SMP Xaverius Tugumulyo. Jurnal KIBASP (Kajian Bahasa, Sastradan Pengajaran), 1(1), 32-49.
Jamaludin, M. Y., Suandi, I. N., & Putrayasa, I. B. (2013). Tuturan Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas XI SMA Negeri 1 Selong ditinjau dari Retorika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 2.
Kosmajadi, E. (2015). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Bebas dengan Menggunakan Teknik Pemetaan Pikiran. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(1).
Nurhaedah, N., Supriadi, S., & Satriani, S. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING BERBASIS PEMBELAJARAN ABAD 21 DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA DI KABUPATEN GOWA. ALGAZALI INTERNATIONAL JOURNAL EDUCATIONAL RESEARCH, 3(1).
Sudjana, N., & Rivai, A. (2010).Media pengajaran.
Suparno, M. Y. (2008). Keterampilan dasar menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Supriadi, Supriadi. "Strategi Mencari Pasangan Dalam Pembelajaran Apresiasi Puisi Siswa Sm." Indonesian Journal of Educational Studies 18, no. 1 (2015).
Supriadi, S. P., & Sampara, J. (2018). Efektivitas Strategi Examples Nonexamples Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Surat Dinas Siswa Kelas Viii Smp Negeri 11 Kota Makassar. AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research, 1(1), 15-20.
Suryadi, E., & Ramadhan, A. T. (2014). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Bebas Siswa Kelas VII SMPN 1 Air Kumbang Banyuasin Melalui Metode Outdoor Study. Jurnal Global Expert, 3(1).
Suryatno, S. (2012). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar PKN Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Metode Stad (Studendt Teams Achievement Division) Pada Siswa Kelas 4 Semester 1 SDN 1 Tegalyoso Tahun Pelajaran 2012/2013 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai keterampilan berbahasa. Bandung: angkasa.
Tarlina, L. (2020). Pemanfaatan Puisi Karya Murid Sekolah Dasar sebagai Bahan Ajar. Dinamika, 3(1), 18-26.
Wiyati, R. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Melalui Media Puzzle Siswa Kelas VII E SMP Negeri 4 Ponorogo. Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan (JIPP), 7(2), 60-67
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.