ANALISIS STANDAR PELAYANAN PUBLIK PADA PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG
DOI:
https://doi.org/10.59638/perkamen.v1i2.1178Keywords:
Facilities, Library, ServicesAbstract
A library can be defined as a building or room used to store books and publications. Each library has its own facilities and services. There are many cases in Indonesia where people do not get good service and satisfaction from libraries. The aim of this research is to analyze the quality of library services at Sunan Gunung Djati State Islamic University, Bandung. This research resulted in data obtained from the library of the Sunan Gunung Djati State Islamic University, Bandung, showing that almost all the availability of facilities and infrastructure has been met, but behind that there are still several obstacles, but the library has found a solution. In terms of service, the library also gets a good response from visitors. The research concluded that the services at the Sunan Gunung Djati State Islamic University Library in Bandung had good facilities and services and the results of library interviews showed that there was a commitment to improving optimal public services to visitors. The research contributes to showing the Sunan Gunung Djati State Islamic University Library in Bandung in providing appropriate and good service to visitors.
Keywords: facilities; library; services
References
Akira, N. (2022). Standar Pelayanan Perpustakaan Kantor Perwakilan Bank Indonesia Provinsi Aceh Berdasarkan Peraturan Kepala Perpustakaan Nasional Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2017. 8.5.2017, 2003–2005.
Aristanto, E. (2019). Panduan Penilaian Kinerja Unit Penyelenggara Pelayanan Publik. Pusat Penilaian Pendidikan, 1–59.
Bahar, S., Mananohas, M. L., & Montolalu, C. (2018). Model Sistem Antrian dengan Menggunakan Pola Kedatangan dan Pola Pelayanan Pemohon SIM di Satuan Penyelenggaraan Adminstrasi SIM Resort Kepolisian Manado. D’CARTESIAN, 7(1), 15. https://doi.org/10.35799/dc.7.1.2018.19549.
Chayani, T., Hidayat, M. T., & Sutarjo, M. (2019). Kualitas pelayanan perpustakaan di dinas kearsipan dan perpustakaan kabupaten cirebon. Jurnal Publika Unswagati Cirebon, 7(1), 51–67.
Fachruddin, Asriani, R. (2023). Akuntabilitas dan Transparansi Pelayanan Publik dalam Perspektif Masyarakat pada Kependudukan dan Pencatatan Sipil Daerah. Jurnal Ilmu Manajemen Sosial Humaniora(JIMSH), 5(2), 126–140. https://doi.org/10.51454/jimsh.v5i2.1030.
Febri Ramadhan, R., & Tamaya, V. (2021). Standar Pelayanan Publik di Masa Pandemi Covid-19: Studi Pelayanan Perpustakaan ITERA. Jurnal Studi Ilmu Sosial Dan Politik, 1(1), 57–66. https://doi.org/10.35912/jasispol.v1i1.365.
Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46.
Hanany, L. N. H. (2022). Analisis Koleksi Perpustakaan Berdasarkan Standar Perpustakaan Perguruan Tinggi (Studi kasus di Perpustakaan UIN Sunan Gunung Djati Bandung). Tik Ilmeu : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 6(2), 263. https://doi.org/10.29240/tik.v6i2.5015.
Harsini, H. (2018). Transparansi Pelayanan Publik Pada Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu (Dpmptsp) Kota Pekanbaru. Jurnal Niara, 10(2), 65–71. https://doi.org/10.31849/nia.v10i2.1903.
Hasanah, N. L., & Masruri, A. (2023). Penerapan Asas-Asas Pelayanan Publik Di Perpustakaan. Jurnal Ilmu Perpustakaan (JIPER), 5.
Hayyin, A. (2023). SENTRI : Jurnal Riset Ilmiah. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(4), 1275--1289.
Akira, N. (2022). Standar Pelayanan Perpustakaan Kantor Perwakilan Bank Indonesia Provinsi Aceh Berdasarkan Peraturan Kepala Perpustakaan Nasional Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2017. 8.5.2017, 2003–2005.
Aristanto, E. (2019). Panduan Penilaian Kinerja Unit Penyelenggara Pelayanan Publik. Pusat Penilaian Pendidikan, 1–59.
Bahar, S., Mananohas, M. L., & Montolalu, C. (2018). Model Sistem Antrian dengan Menggunakan Pola Kedatangan dan Pola Pelayanan Pemohon SIM di Satuan Penyelenggaraan Adminstrasi SIM Resort Kepolisian Manado. D’CARTESIAN, 7(1), 15. https://doi.org/10.35799/dc.7.1.2018.19549
Chayani, T., Hidayat, M. T., & Sutarjo, M. (2019). Kualitas pelayanan perpustakaan di dinas kearsipan dan perpustakaan kabupaten cirebon. Jurnal Publika Unswagati Cirebon, 7(1), 51–67.
Fachruddin, Asriani, R. (2023). Akuntabilitas dan Transparansi Pelayanan Publik dalam Perspektif Masyarakat pada Kependudukan dan Pencatatan Sipil Daerah. Jurnal Ilmu Manajemen Sosial Humaniora(JIMSH), 5(2), 126–140. https://doi.org/10.51454/jimsh.v5i2.1030
Febri Ramadhan, R., & Tamaya, V. (2021). Standar Pelayanan Publik di Masa Pandemi Covid-19: Studi Pelayanan Perpustakaan ITERA. Jurnal Studi Ilmu Sosial Dan Politik, 1(1), 57–66. https://doi.org/10.35912/jasispol.v1i1.365
Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46
Hanany, L. N. H. (2022). Analisis Koleksi Perpustakaan Berdasarkan Standar Perpustakaan Perguruan Tinggi (Studi kasus di Perpustakaan UIN Sunan Gunung Djati Bandung). Tik Ilmeu : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 6(2), 263. https://doi.org/10.29240/tik.v6i2.5015
Harsini, H. (2018). Transparansi Pelayanan Publik Pada Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu (Dpmptsp) Kota Pekanbaru. Jurnal Niara, 10(2), 65–71. https://doi.org/10.31849/nia.v10i2.1903
Hasanah, N. L., & Masruri, A. (2023). Penerapan Asas-Asas Pelayanan Publik Di Perpustakaan. Jurnal Ilmu Perpustakaan (JIPER), 5.
Hayyin, A. (2023). SENTRI : Jurnal Riset Ilmiah. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(4), 1275--1289.
Hendri, Utami, I. S., & Nurlaili, L. (2022). Optimalisasi Peran Sekolah dengan Analisis Interaktif bagi Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(1), 32–43. https://doi.org/10.21067/jmk.v7i1.6464
Karichnarsi, J., & Rachmawati, R. (2022). Persepsi Pustakawan Terhadap Diklat Daring (Studi Kasus Pustakawan PDDI-LIPI Peserta Diklat in Passing Pustakawan). JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi), 7(1), 103. https://doi.org/10.30829/jipi.v7i1.9301
Kriswahyu, Ibnu Firdaus, M. A., Wibowo, Hendi Renaldo, Diani Indah R, I., & Fajarwati. (2017). Standar Pelayanan Publik Sesuai Uu No 25 Tahun 2009 Survei Ombudsman Ri.
Maulana, R. (2022). Standar Pelayanan Publik Pada Perpustakaan Madrasah Aliyah Negeri 4 Aceh Besar. 8.5.2017, 2003–2005.
Maulida, E., Djuanda, G., Silalahi, I. V., Yasa, N. N. K., Rahmayanti, P. L. D., Tasrim, Wardhana, A., K, I. G. N. J. A. W., Aprilia, H. D., Yusiana, E., Atika, & Ismail, R. S. (2021). Manajemen Strategik.
Muhammad Fitri Rahmadana, A. T. M., Nurhayati Siagian, M. A. P., John Refelino, Moch. Yusuf Tojiri, V. S., Nur Arif Nugraha, Sardjana Orba Manullang, M. S., Devi Yendrianof, Anggri Puspita Sari, M. N. S., & Marlynda Happy Nurmalita Sari, S. B. (2020). Pelayanan Publik. Yayasan Kita Menulis.
Nduet, F. (2019). Pelaksanaan Inovasi Layanan Pojok Braille ( Lapo Bra ) Dalam Meningkatkan Pelayanan Publik ( Studi pada Dinas Perpustakaan Umum dan Arsip Daerah Kota Malang ). Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 8(3), 45–52.
Nurfauzi, I. (2022). Profil Perpustakaan Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung. https://lib.uinsgd.ac.id/profil/profil-perpustakaan.html
Pahlevy, A. R., & Hasan, T. (2021). Kajian Terhadap Kepuasan Pemustaka dalam Menerima Layanan Petugas Perpustakaan di Perpustakaan Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Gema Pustakawan, 9(1), 69–83. https://doi.org/10.31258/jgp.9.1.69-83
Partiwi, S. (2020). Kualitas Pelayanan Perizinan Satu Pintu di Kabupaten Kebumen. Jurnal E-Bis (Ekonomi-Bisnis), 4(1), 12–24. https://doi.org/10.37339/e-bis.v4i1.249
Putriaurina, A. D., Syam, R. Z. A., & Ruqayah, F. (2021). Layanan Perpustakaan Sekolah Berdasarkan Standar Nasional Indonesia. Tibanndaru : Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 5(2). https://doi.org/10.30742/tb.v5i2.1653
Rossalyna, E. (2017). Pembuatan Video Panduan Layanan Perpustakaan Di. Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 6(1), 105–108.
Saputra, A. L. G., & Sriyanto, A. (2021). Teori Manajemen Sarana Prasana. Teori Manajemen Sarana Prasarana, 1(1), 1–8.
Siahaan, R. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Publik Pada Dinas Perpustakaan Dan Arsip Provinsi Sumatera Utara. 2.
Sopwandin, I. (2020). Manajemen pelayanan perpustakaan perguruan tinggi Islam: Penelitian di Pusat Perpustakaan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. 5(1), 55.
Sulistyaningsih, T., & Widiyanto, dan. (2023). Pengaruh Layanan Perpustakaan terhadap Kepuasan Pengguna pada Perpustakaan MTs Yayasan Pembangunan Islam Pakem. Journal of Education and Technology, 3(1), 90–97.
Wahid, D., & Romadani, D. (2021). Analisis Indeks Kepuasan Masyarakat Dari Pelayanan Puskesmas Lubuk Landai Kabupaten Bungo. Jurnal Manajemen Sains, 1(1). https://doi.org/10.36355/jms.v1i1.479
Wicaksono, G. S., & Ati, S. (2019). Persepsi Pemustaka Terhadap Kinerja Pustakawan Pada Layanan Sirkulasi Di Kantor Perpustakaan Dan Arsip Daerah Kabupaten Batang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 6(3), 21–30.
Wulandari, S., Tupan, T., & Maha, R. N. (2023). Evaluasi Indeks Kepuasan Masyarakat (IKM) Periset terhadap layanan Perpustakaan Badan Riset dan Inovasi Nasional Tahun 2022. Daluang: Journal of Library and Information Science, 3(1), 33–46. https://doi.org/10.21580/daluang.v3i1.2023.14868
Yusrizal, M. (2023). Penerapan Standar Nasional Pelayanan Perpustakaan di Badan Perpustakaan dan Arsip Daerah Provinsi Jambi. Palimpsest: Jurnal Ilmu Informasi Dan Perpustakaan, 14(1), 1–17. https://doi.org/10.20473/pjil.v14i1.46156.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mughiroh Islam, Diva Ayu Ningsih, Neneng Nurpadilah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.