Peran Literasi Tradisional dan Digital dalam Pembentukan Karakter Siswa di Era Pendidikan Abad 21

Authors

  • Anita Candra Dewi Universitas Negeri Makassar

Abstract

Abstract: This study discusses the role of digital literacy and traditional literacy in student character building in the 21st century education era. The rapid development of information technology requires students to not only be able to access information, but also to select and use information wisely. Digital literacy helps students face global challenges with critical and creative skills, while traditional literacy remains relevant in building moral and ethical values. The balance between these two types of literacy is crucial in shaping students with strong character, critical thinking and competitiveness in the midst of globalization. This article concludes that balanced and wise literacy can strengthen character education in preparing a generation ready to face the challenges of the 21st century.

References

Asrifan, A., & Dewi, A. C. (2023). Leadership Strategies for Motivating Students: Insights from English Language Learning in Indonesian Senior High Schools. Development: Studies in Educational Management and Leadership, 2(2), 169-184.

Dewi, A., Saragih, S., & Nasution, Z. (2024). Penguatan Kompetensi Guru PAI dalam Menghadapi Pendidikan Era Society 5.0 di SMA Budisatrya Medan. Jurnal Cakrawala Akademika, 1(4), 1086-1101.

Dewi, A. C., Jannah, M., Cantika, A. Z., Aurora, F., & Amirah, A. (2023). Menelusuri Jejak Guru Ideal di Era Digital. PENDIRI: Jurnal Riset Pendidikan, 1(1), 1-8.

Dewi, A. C. (2024). Assessing Intercultural Competence In English Language Learners: Perspectives On Local Cultural Integration In Indonesia. Foreign Language Instruction Probe, 3(1), 54-66.

Dewi, A. C., Firdaus, A., Fauzan, A., Maulani, I., Patila, I., & Almes, A. (2024). Pendidikan Menjadi Pondasi Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 55-63.

Dewi, A. C., Ramadhan, B., Fadhil, A. A., Fadhil, F., Idris, A. M., Hidayat, M. R., & Yusrin, M. A. D. (2023). Pendidikan Moral dan Etika Mengukir Karakter Unggul dalam Pendidikan. IJOCE: Indonesia Journal of Civic Education, 3(2), 69-76.

Fitriyani, F., & Nugroho, A. T. (2022). Literasi Digital Di Era Pembelajaran Abad 21. Literasi Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Inovasi, 2(1), 307-314.

Kasse, F., & Atmojo, I. R. W. (2022). Analisis Kecakapan Abad 21 Melalui Literasi Sains Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Education and Development, 10(1), 124-128.

Mania, S., malik Ibrahim, M., & Dewi, A. C. (2024). The Impact of Traditional Games on Social-Emotional Development: A Comprehensive Review of Existing Research. Journal of Learning and Development Studies, 4(2), 39-51.

Muliastrini, N. K. E. (2020). New Literacy sebagai upaya peningkatan mutu pendidikan sekolah dasar di abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 115-125.

Nuridayanti, N., Suhaeb, S., Dewi, A. C., Djawad, Y. A., & Labusab, L. (2024). PkM Membangun Kemampuan Digital Guru dalam Pembelajaran. TEKNOVOKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 76-87.

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan Holistik untuk Mengembangkan Keterampilan Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778-27787.

Sapdi, R. M. (2023). Peran Guru dalam Membangun Pendidikan Karakter di Era Society 5.0. Jurnal Basicedu, 7(1), 993-1001.

Suhaeb, S., & Dewi, A. C. (2024). Pelatihan Implementasi Media Berbasis IT Pada Pembelajaran Berdiferensiasi Kurikulum Merdeka Di Sulawesi Selatan. Vokatek: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5-16.

Wati, I., Ernita, M., Ristiliana, R., & Lubis, M. I. (2023). Peran Literasi Digital dalam Pembelajaran Di Era Society 5.0 Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi UIN Suska Riau. Eklektik: Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan, 6(1), 21-33.

Yuniarto, B., & Yudha, R. P. (2021). Literasi digital sebagai penguatan pendidikan karakter menuju era society 5.0. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 10(2).

Downloads

Published

2024-10-31

How to Cite

Anita Candra Dewi. (2024). Peran Literasi Tradisional dan Digital dalam Pembentukan Karakter Siswa di Era Pendidikan Abad 21. AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research, 7(1), 64–71. Retrieved from https://journal-uim-makassar.ac.id/index.php/AIJER/article/view/1465