PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA DI TK KARTIKA XX-5 KOTA MAKASSAR

Authors

  • Nasaruddin R
  • A. Rezky Nurhidaya Universitas Islam Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59638/aijer.v1i1.8

Keywords:

Beginning Reading, Word Card Media

Abstract

Abstract: Improving the Reading Ability of the Beginning of Children Through the Use of Word Card Media in Kartika XX-5 Kindergarten Makassar City. This study aims to determine the improvement of children's early reading skills through the use of word card media in the Kartika XX-5 Kindergarten of Makassar City. This study provides information on the ability of early reading through the use of word cards in children in kindergarten. The type of research used is using Classroom Action Research. The location of this study was TK Kartika XX-5 in Makassar City with the subject being group B children with 15 students. The instruments used in this study were observation / documentation and documentation. The results of this study indicate that the use of word cards can improve initial reading. The use of word card media in the learning process can help children improve their initial reading skills. Increasing these abilities in terms of students are able to recognize letters / words, connect images with letter symbols / words, and are able to call the symbols of vowels and consonants that are known around the environment.

References

Badriadi. 2009. Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Dengan Menggunakan Model Kartu Suku Kata Pada Anak Usia Dini (4-6 Tahun ) Di Ra/Tk Cahya Hati Dau Malang Tahun Ajaran 2009/2010. Malang.

Carapedia. Pengertian dan Definisi Membaca. Jakarta.

Depdikubud. 1998. Pedoman Guru Bidang Pengembangan Kemampuan Berbahasa di Taman Kanak-Kanak. Jakarta. Depdikbud.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Eni Sustini. 2011. Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Dan Membaca Anak Usia Dini. Jakarta.

Fatmawati. 2005. Penilaian di Taman Kanak-Kanak Disampaikan pada Pendidikan dan Pelatihan Kepala/Guru TK Se Provinsi Sulawesi Selatan. Pemerintah Provinsi Sulawesi Selatan. Makassar.

Haryanto, Agus. 2009. Membuat Anak Anda Cepat Pintar Membaca. Jogjakarta: Diva

Maya. A. Pujiati. Membuat Kartu Kata untuk Belajar Membaca. Jakarta.

Montolalo, dkk. 2008. Bermain Dan Permainan Anak. Jakarta. Universitas Terbuka

Raisatun Nisak. 2011. 50 Game Kreatif Belajar Mengajar. Jogjakarta: Diva Press.

Samsul Somadayo. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta. Graham Ilmu.

Seva Andini Kusnawanto. 2010. Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Dengan Metode Mueller. Jakarta.

Subrata H. Modul-diklat-sertifikasi-guru.hml.mbahbrata edu. Jakarta.

Sudrajat, A. 2008. Penelitian-Tindakan-Kelas-Part-II. Jakarta.

Tamizi Ramadhan. 2008. Kesulitan Siswa Membaca Permulaan. Jakarta.

Upaya Peningkatan Pemahaman Membaca Permulaan Melalui Permainan Bahasa. (http://actionresearch.multiply.com/journal/item/15?&show_interstitial= 1&u=%2Fjournal%2Fitem. Diakses 10 Maret 2017).Yuliani Nurani Sujiono, 2005. Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka

Zukhaira. 2009. Pembuatan dan Penggunaan Media Gambar dan Kartu Kata untuk Pengajaran Bahasa Arab Madrasah Ibtidaiyah. Malang

Downloads

Published

2018-10-30

How to Cite

R, N., & A. Rezky Nurhidaya. (2018). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN ANAK MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA DI TK KARTIKA XX-5 KOTA MAKASSAR. AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.59638/aijer.v1i1.8