MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK-BENTUK GEOMETRI MELALUI MEDIA PUZZLE (BONGKAR PASANG) PADA ANAK USIA 4 – 5 TAHUN DI TK PERTIWI KABUPATEN GOWA
DOI:
https://doi.org/10.59638/aijer.v1i1.11Keywords:
Geometry, Puzzle Games (Unloading)Abstract
Abstract: Improving the Ability to Know Geometry Forms Through Puzzle Media (Unloading)
in Children 4 - 5 years old at the Pertiwi Kindergarten in Gowa Regency. The study aims to
determine the ability to recognize geometric forms through media puzzles (unloading pairs) in early
childhood 4-5 years in TK Pertiwi, Gowa Regency. This research is a classroom action research with
30 research subjects. Data collection techniques use puzzles (unloading). The study was conducted
through two cycles, with each cycle consisting of four stages, namely planning, implementation,
observation and reflection. The results of data analysis obtained in the first cycle the average percentage
of completeness in learning the introduction of geometric forms have not reached the indicator that is
equal to 54.81%, while the average percentage of completeness in learning the introduction of geometric
shapes in students in the second cycle activities has developed which is very good at 78.89%. This study
shows a significant increase in the introduction of geometry. The results of this research show that
puzzle games can improve the introduction of geometry in 4-5 year old children in TK Pertiwi, Gowa
Regency.
References
Agung Triharso. 2013. Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta:
CV Andi Offset.
Ahmad Turmuzi. 2013. Mengingat dan Memahami Kembali tentang Teori Taksonomi Bloom.
Diakses dari http: // edukasi.kompasiana.com/ 2016/ 02/05/531087. html pada tanggal
Maret 2018
Antonius. C. Prihandoko. 2006. Memahami Konsep Matematika Secara Benar dan
Menyajikannya dengan Menarik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat
Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan
dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.
Daitin Tarigan. 2006. Pembelajaran Matematika Realistik. Jakarta: Departemen Pendidikan
Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pembinaan Pendidikan
Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.
Desy Wahyu Rustiyanti. 2014. Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui
Permainan Dakon Geometri Pada Anak Kelompok A Di Tk Arum Puspita Triharjo
Pandak Bantul. Yogyakarta : UGM.
Fitri Ariyanti, Lita Edia & Khamsa Noory. 2007. Diary Tumbuh Kembang Anak Usia 0-6
Tahun. Bandung: Read Publishing House.
Lestari K.W. 2011. Konsep Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan,
Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini Nonformal dan Informal, Direktorat
Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.
Martini Jamaris. 2006. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak.
Jakarta: PT. Grasindo.
Mukhtar Latif, Zukhairina, Rita Zubaidah & Muhammad Afandi. 2013. Orientasi Baru
Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Media Group.
Algazali International Journal Of Educational Research
Volume 1, Issue 1, Oktober 2018
Rita Eka Izzaty, Siti Partini Suardiman, Yulia Ayriza, Purwandari, Hiryanto, & Rosita E.
Kusmaryani. 2008. Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: UNY Press.
Sudaryanti. 2006. Modul Pengenalan Matematika Anak Usia Dini. Yogyakarta: UNY.
Sukardi. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Media Grafika.
Takdirotun Musfiroh. 2005. Bermain sambil Belajar dan Mengasah Kecerdasan. Jakarta:
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi,
Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan
Tinggi.
Wahyudi dan Damayanti. 2005. Program Pendidikan untuk Anak Usia Dini di Prasekolah
Islam. Jakarta: Grasindo.
Wina Sanjaya. 2011. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.